Co odstrani dentální hygiena?

lis, 14 2023

Co je to dentální hygiena?

V první řadě si musíme ujasnit, co přesně je myšleno pojmem "dentální hygiena". Jedná se o souhrnný název pro praktiky zaměřené na udržování našeho ústního zdraví v nejlepším možném stavu. Tedy vše, co souvisí s čištěním zubů, dásní a jazyka. Ale nejen to, dentální hygiena zahrnuje i preventivní prvky, jako například pravidelné návštěvy u zubního hygienika. A věřte mi, Jitka byla nedávno u hygienika a byla z ní naprosto nadšená.

Význam dentální hygieny

Dentální hygiena je důležitá pro naše zdraví obecně, nejen pro zdraví našich zubů a dásní. Infekce v ústech se mohou šířit do dalších částí těla a způsobovat vážné zdravotní komplikace. Udržování dobré dentální hygieny tak pomáhá předcházet těmto komplikacím. A to já jako manžel Jitky vím dvojnásob. Jakmile se u ní objevil zubní problém, obtíže se projevovaly na celkovém zdravotním stavu.

Co odstraňuje dentální hygiena?

V podstatě můžeme říci, že dentální hygiena se zabývá odstraňováním všeho, co může poškodit naše ústní zdraví. To zahrnuje bakterie a jejich metabolity (hlavně kyseliny), potravní zbytky, zubní plak a kámen, a v neposlední řadě i nežádoucí zápach. Ale tím její role nekončí, dentální hygiena zahrnuje také prevenci před zubními chorobami a celkové udržování ústní dutiny v dobrém stavu.

Metro dentální hygiene

Bez správného nástroje se správná dentální hygiena neobejde. Základem jsou kvalitní zubní kartáček a zubní pasta. Ale to je jen začátek, pokud chceme odstranit všechny nežádoucí bakterie a nečistoty, měli bychom sahat i po dentální nití, mezizubních kartáčcích, ústních vodách a dalších pomůckách. Jitka má doma celou kolekci ústní péče a každou pomůcku si velice pochvaluje.

Pravidla dentální hygieny

Ústní hygiena má svá pravidla, která je třeba dodržovat. Hlavní pravidlo je pravidelnost, zuby bychom si měli čistit minimálně dvakrát denně, ideálně po každém jídle. A nejedná se jen o mechanické čištění zubů, ale také o čištění jazyka a v neposlední řadě také o správné vyplachování úst. Zdá se vám to moc? Nebojte, jakmile si osvojíte tuto rutinu, stane se pro vás automatickou.

Dopady špatné dentální hygieny

Nedodržování správné dentální hygieny může mít řadu negativních dopadů na naše zdraví. Od zapáchajícího dechu až po závažné zdravotní problémy jako jsou záněty dásní, ztráta zubů, srdce-krevní choroby a dokonce i některé formy rakoviny. To už se nikomu z nás nechce, že?

Role dentálního hygienika

Dentální hygienik je profesionál, který nás naučí správné techniky ústní péče a je také schopen provést profesionální čištění zubů. Jitka je pravidelným klientem svého hygienika a díky tomu má skvělý úsměv. Hygienik je zkrátka náš vzácný spojenec v boji za zdravý úsměv.

Praktické tipy pro lepší dentální hygienu

Nakonec vám chci dát pár praktických tipů, jak si udržovat ústní zdraví. Naučte se správnou techniku čištění zubů, používejte dentální nit a mezizubní kartáčky, pravidelně měňte svůj zubní kartáček, vyhněte se nezdravým nápojům typu sladkých limonád a pravidelně navštěvujte svého dentálního hygienika. A v neposlední řadě, nezapomeňte na osvědčený lekárnický trik - jíst jablko denně pro zdravé zuby a úsměv!